Tranås - ska man skratta eller gråta?

Efter att ha varit på permission i Tranås mellan torsdag och tisdag kan jag bara konstatera faktum: Tranås är en av Sveriges tråkigaste städer. Detta är visserligen ingen nyhet, det har ju inte direkt varit Las Vegas innan heller, men i lördags fick man det bekräftat vilken jävla grå stad Tranås är. Lönehelg och sista helgen innan September och höstkylan bryter sig in och man hade förväntat sig en rolig kväll ute i Tranås "nattliv", men ojoj vad fel man hade. Då mina extremt roliga vänner ville gå in på knarkarnästet Mayflower när vi anlände till "city" och jag, trög som jag är, följde med, tvingades jag stå ut med emos, esteter, pundare, alkisar och andra riktigt skumma typer. Att folk vill tillbringa sin lördagskväll, den absolut bästa kvällen i veckan, på ett luffarhak som Mayflower är för mig helt oförståeligt. Är ni dumma i huvudet?

Lite efter midnatt fick jag äntligen lite vett i min estetgillandes mysfarbror till polare Jonas "Ernst" Brandholm och vi drog ut från Chinatown och begav oss till Statt, det enda stället som brukar vara någorlunda (betoning på det ordet) kul, men det visade sig visst vara en spökstad där inne och hade vi ropat någon in i lokalerna så hade det garanterat ekat. När det inte är folk på Statt, jag då vet man att Tranåsborna ligger hemma och gömmer sig, så bittra och tvära (i alla fall jag, Jonas trivs ju som fisken i vattnet på Mayflower) gick vi tillbaka och satte oss bland alla drägg.

Vad har vi då kvar för uteställen i Tranås? Jo:

* Strandbaren. Ett urdött ställe som är livat c:a en gång om året samt under studentveckan och som borde skämmas för sitt namn, då stället inte alls ligger vid en exclusiv strand eller sjö/hav utan vid en äcklig å (som absolut inte har någonting som kan liknas vid en strand vid å-kanten). Till Strandbaren kommer folk i 18-20-årsåldern och sätter sig vid ett bord och pratar i 2 timmar tills det stänger, väldigt livfullt.

* Babar. Vill du bli uppraggad av vidriga tanter och ibland få äran att se dåliga liveband så är Babar stället för dig. Alltid proppfullt av folk i 30-40-årsåldern och är man runt 19-20 år har man inte där att göra.

* Fish and Ale. Engelsk pub som sannolikt inte är lika grym som den låter. Jag har aldrig satt min fot där inne, men vad jag har hört så befolkas stället av 40-åriga män med dåligt ölsinne, fabriksarbetare på firmafest och andra stämningsdödande typer.

* Boheme. Haha, nu skojade jag. Boheme får Mayflower att se ut som Grand Hotel, här samlas samhällets nedre regioner i en enda stor dräggig cocktail.

***

Tranås uteliv är Sveriges underliv, och jag är väldigt glad att jag bara är här på permissionerna. På fredag flyttar vår Skvadron in till centrala Stockholm, ett stenkast från Stadion. Snacka om skilda världar.

Permisen börjar lida mot sitt slut och om en timme är det dags att lätta ankare mot Stockholm och Livgardet igen, på återseende alla! Puss!

Kommentarer
Postat av: En upprord Amerikan

Mayan is the shizzle! Aldrig nagonsin ska man klanka ner pa farbror Jims Mayflowe! ;) Hoppas du njuter av permisen i kylan, har i Kansas ar det varmt som skam!

2009-09-02 @ 04:21:48
Postat av: koffe

men gabbe, du har har ju inte mkt mer att jämföra med :P

2009-09-04 @ 00:58:47
Postat av: menig kuke

söt penis du har hihi

2009-09-11 @ 19:54:13
Postat av: Whale

Hittade din framtida bil ;)!

http://www.zatzy.com/attachments/allmaent/67198d1232612052-skoenaste-personliga-skylten-20081218114-medium-.jpg

2009-09-16 @ 17:49:51
Postat av: Filip

Tranås är en skitstad bara inse!!

2009-09-19 @ 15:25:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0