Överskattade ting, del 2!

Läste igenom den föregående listan, tänkte efter och insåg att den hade stora hål. Jag hade missat några sjukt överskattade ting och ber så hemskt mycket om ursäkt. Men men, jag ska inte göra er besvikna, mina damer och herrar, här kommer Överskattade ting nr 2! Läs och äcklas:

* Idol

När jag skriver detta kan inte förstå hur jag kunde missa det mest pinsamma programmet genom tiderna, när överskattade ting är på tapeten. Visserligen är merparten av tittarna och fansen vidriga, söndersminkade små fjortisar som tror att deltagarna är kommande Bruce Springsteens, men ändå, Idol lockar omkring 1 miljon tittare per program. HUR I HELVETE ÄR DET MÖJLIGT? Vem vill titta på genomusla s.k. artister med målbrottsröst? Det som dock stör mig mest med Idol är ändå fansen. Med en snittålder på 14 år, en IQ på 40 och en mängd smink som matchar Peter Harryssons underhudsfett. Så fort de får se sina "Idoler" låter de ett flyglarm, och "bästa som hänt i deras liv" och "han betyder mer för mig än min familj" är bara några av deras patetiska uttalanden. Hur som helst, fruktansvärt vidrigt och överskattat program som har fått fram äckel som Johan Palm, Darin och Kevin Borg. Säger allt.

* Melodifestivalen

När vi ändå är inne på tv-program som man får uppkastningar av, så måste vi ju nämna Melodifestivalen. Gräddan av sveriges äckligaste artister samlas för att göra om den "åtrovärda" trofen, att vinna Melodifestivalen. Deltagarna är visserligen inte riktigt lika avskyvärda som Idol-fikusarna, men inte långt borta. Hjärntvättade typer (Carola), chipsmissbrukare (Kikki Danielsson) och misstänka Tjernobyloffer (Rongedal) är bara några i raden av alla skumma och vidriga typer som ställer upp i den alltför upphaussade tävlingen. Kvalitén på musik är lägre än Glocalnet, artisterna är äckliga, underhållningen är obefintlig, så vad är det som gör att alla tittar på Melodifestivalen? En gåta för mig. Jag vågar nästan sticka ut foten och påstå att jag hellre flyttar till Mjölby än följer Melodifestivalen.

* Allsvenskan i fotboll

Framåt april, när det börjar bli grönt ute, råder en närmast hysterisk stämning i Sverige. Aftonbladet och Expressen skriver och skriver så pennan glöder och varenda sportsändning tvingar på oss jobbiga inslag om det aktuella läget. Något ligger och skvalpar i luften, något riktigt stort som engagerar alla, men vad är det för kioskvältare? Jo, det är fotbollsallsvenskan, rankad som den ca 30:e bästa ligan i Europa. Allsvenskan håller en pinsamt dålig nivå, spelarna är medelmåttiga, lagen likaså och ingen utanför Sverige bryr sig om ligan, förutom talangscouterna ute i Europa som, direkt när en allsvensk spelare blir bra, försöker sno åt sig. Som sagt, allsvenskan är en värdelös liga, helt ointressant. Förutom att det dåliga spelarmaterialet gör att matchkvalitén påminner om korpen, så ser planerna ut som slagfält under andra världskriget, vilket inte direkt rosar spelet. Trots detta så får media oss att tro att Allsvenskan är en toppliga, då det ska skrivas meterlånga artiklar varenda jävla dag. Ärligt talat så kollar jag hellre på en säsong med "Sex and the city" än följer Allsvenskan.

* Henrik Larsson

Gjorde några bra säsonger i Celtic och Barcelona för ett antal år sedan, men snälla, gubben är ju för fan passé. 38 år fyller han i år, är seg som en höftledsopererad pensionär och den gamla skyttekungen gör till råga på allt inga mål längre. "Henke" är en levande legend, men numera är han en föråldrad, avdankad och medelmåttig spelare i  Allsvenskan. Trots att han mer eller mindre är helt färdig som fotbollspelare och borde satsa på karriär som sömmerska eller liknande, så envisas vår efterblivna förbundskapten Lars Lagerbäck med att hela tiden spela med gubben från start i landslaget. Istället för att satsa på unga, talangfulla killar så väljer alltså tristessmakaren Lagerbäck att spela med roulatormannen. Mediaenheterna i Sverige, såsom Aftonbladet och SVT är ju inte mycket klokare dem, utan tjatar oavbrudet om hur viktig Larsson är för Sverige. Blåögda som de är tror det fortarande att "Henke" är en forward av världsklass. För i helvete, pensionera dig nu, du är slut. Inse det.

* Veronica Maggio

Henne blir jag vansinnig på. Fick höra hennes motbjudande röst på Spotifys reklam (enligt tradition gör de bara reklam för usla artister), och blev äcklad direkt. Därför blev jag oerhört förvånad när jag fick veta att hon är omtyckt av några av mina vänner (Et tu, Flanders). Hennes musik är ruskigt dålig, och har man tur går bara hennes låtar in genom ena örat och ut genom det andra, annars mår öronen väldigt dåligt.

* Maktstriden i Thailand

Är tydligen en massiv demonstration i Thailand, där det skjuts ihjäl människor till höger och vänster. So what? Det som händer i Thailand, stannar i Thailand. Dessutom får väl tjockskallarna skylla sig själv.

* Cristiano Ronaldo

Fotbollsvärldens genom tiderna gnälligaste och mesigaste spelare blixtrar kanske till en gång per match och gör mål, men resterande 89 minuter på matchen springer han runt och lipar, gnäller, slänger sig, gnäller, filmar, gnäller igen, lipar, gestikulerar, skäller ut domaren, slänger sig igen och gör ingen lycklig. Som Manchester United-fan så vädjar jag till klubben: Sälj snorungen! Har ett omänskligt transfervärde på omkring en miljard (!), men är i själva verket inte värd en tiondel. Ronaldo hade, om han inte hade varit en sjukligt gnällig och osportslig diva, varit en levande legend, men är nu istället hatad och bespottad. Här borde SAAB-principen tillämpas, Sälj Aset, Annars Byt.

* Europe

Klassas fortfarande som ett band av yttersta världsklass, men när man tänker efter så har de väl inte gjort så mycket bra skit va? Efter "Final Countdown" och "Rock the Night" ser det väl rätt tunt ut va? Nej, Europe har gjort ett par riktigt bra låtar, men är sanning att säga över lag mediokra och grymt överskattade.

* Helena Jonsson

Säkert inte många som har en susning om vem det är, men jag var helt enkelt tvungen att ta med henne på denna lista. Hon har vunnit både världscupen och VM-guld, så då kanske ni undrar varför jag tycker att hon är överskattad? Det ska jag förklara, hon tävlar i skidskytte! Vem fan bryr sig om den sporten? Aftonbladet och Expressen skrev flera spaltkilometer om henne efter VM-guldet, men som sagt, ingen bryr sig om en sådan fullkomligt ointressant sport.

*****

Har jag glömt något? Håll käften isåfall. Ciao.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Skidskytte är överskattat, inte Helen Jonsson...

2009-04-13 @ 20:07:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0